Pages

Sunday, November 30, 2008

hujan yang lebat...






hurm..sepanjang dua hari cuti ni,hujan tak berhenti2 turun membasahi bumi...sejuk dan dinginnya udara,membuat aku mengigil sendiri di rumah...pagi2 jumaat aku dah ke hatcheri untuk breeding induk kelah bagi projek een..5 ekor induk pertama,kami tak dapat nak keluarkan telur..dari pemeriksaan luaran, perut induk tu kosong, gonadnya umpama tak berisi..een mulai risau kalau2 takde telur, die perlu tunggu lagi sebulan.2nd batch, kami cuba lagi..perut induk yang dah dilalikan, diurut perlahan2...tiba2, butiran2 jingga keluar dari genital pore induk yang aku lurut..."ada telur!ada telur!"aku menjerit..abgngah, een, lan dan shafiq pantas mencapai apa yang patut..mangkuk, bulu ayam dan tuala sudah ditangan.aku peluk induk tu dan letakkan pada ribaan abgngah...lalu tugas sebagai "bidan ikan" aku jalankan...agak kecoh dan huru hara jadinya...shafiq dan lan diarah untuk pilih induk jantan..lagi sekali aku lirit induk jantan bagi mendapatkan sperma..sperma dan telur disatukan dalam mangkuk megi dan digaul lembut ngan bulu ayam..tambah saline water..gaul untuk 3-5minit, baru di tabur dalam raceway yg disediakan..aku pilih induk seterusnya..hah!ada telur juga!lagi sekali keadaan jadi bingit..mangkuk belum tersedia...hura hara sekejap...aku sudah biasa dgn keadaan begitu..dari 20 ekor induk,hanya 4 ekor yang mengeluarkan telur.satu dari induk tu keluarkan telur yang over matured,peratus untuk fertilized amat rendah dan mungkin 100% not fertilized..bial dicmpur2..semua skali dalam 20ribu telur..apapun, kami puas dengan pekerjaan hari ni..een pun dapat meneruskan kerjanya..dan insyAllah grad tahun depan(^__^)


petang tu, aku keluar ke mydin.beli barang2 dapur yang mmg dah habis..ntah knapa habis pun aku pelik..nak kata aku ni slalu masak..takpun..heh..pelik..pelik...aku tak pergi sorang..aku pergi ngan mr.nice guy...hahahaha...mcmna boleh kuar ngan die..aku sendiri pening2 semut lagi...nama jer kuar sekali..tapi shopping asing2..bile dipk2 balik,situasi ni sama jer mcm aku kuar sendiri..cume ada org drive kan untuk aku!hehehe..mmg best r kalau ada org tlg drive..sb aku dah boring drive sendiri(@@p) sbelum sampai umah, die cakap kawsan umah aku ni hounted..pastu siap cakap umah aku ni berantu..apalagi..berdegup kencanglah jantung ni..elok2 mcm tak takut (walaupun takut) aku jadi takut nak masuk umah sendiri..aku panggil die suwuh buka lampu umah..dulik apa..saper suwuh takut2kan aku...huhuhu..sepanjang malam tido aku tak lena..tiap kali terjaga, aku tak berani nak buka mata..takut nampak benda2 pelik..kuikuikui..ntah apa2..sedangkan tu bukan malm pertama aku tido sendiri..sume gara2 mr.nice guy nilah...ceh..poyo betul...(~~_)


hari sabtu, aku tak keluar gi mana2 pun..nak gi kedai tudung pun tak jadi..hujan yang lebat wat aku malas nak kuar...keadaan terlalu basah, berat rasa kaki ni..aku duk umah n iron baju kerja..lebih dari 10psg baju kurung aku gosok..belum masuk blaus n slack...ntah kenapa aku asyik mengiron sambil layan bleach!hahaha...bleach ni dah lebih3x aku tgk..tapi aku tak pernah bosan..reaksi aku tetap sama..tersengih sorang2 kalau part lucu tu..siap leh golek2 gelak!mmg berantu r citer ni..tapi syg..aku takde sambungan seterusnya...tak reti nak dload..kuikuikuikui..ichigo san, rukia san, innoe san, chado san..hahahaha...gambatek!!!!anime 'midori no hibi' pun best gak!hurm..kalau nak kira aku paling ske tgk katun..lagilah anime..citer realiti ni aku kureng skek..rasa cam boring jerk...kalau dah start tgk,mmg aku susah nak berhenti..walaupun citer tu aku dah tgk berkali2....heh...(^_~)sm1 used to say..aku ni kalau dah tgk tv..atau citer,,mmg dah tak dulik dah org lain..mcm nak masuk dalam citer tu..bersungguh sgt tgk...hahaha...silap2 hb kena tarik idung...huhu...cian aku kan=c
dua hari cuti yang nak kata membosnkan tu tak lah juga...aku enjoy jer cuti kali ni...hehehe..(^__^)

No comments: