Pages

Wednesday, December 3, 2008

aKu mAngSa BanjIr(~~_)

"yati bangun!yati bangun!banjir!!!!!" dengan mamai nyer aku buka mata..bergegas membuka pintu bile dengar suara kakwan menjerit2 diluar sambil mengetuk tingkap...dengan keadaan yg amat mengantuk, aku tgk kakwan dah kelam kabut..aku tgk keadaan kat luar..ya Allah..air kat luar dah setinggi betis...dengan separuh sedar aku cari kunci kereta..jam 430 pagi!aku capai towel tutup kepala,aku stat enjin keter, panaskan jap..dan aku alihkan keter aku kat tempat yang agak tinggi depan skolah..tgh2 mamai tu jugak aku berjalan balik kat umah,merempuh hujan and banjir..aku tutup pintu..aku boleh plak tido balik..hahaha!!!tak boleh nak buka asa mata nih...tak sampai 10minit,kak ani wife abg.sharol, kol aku..tanya keadaan mcmna..dalam mamai2 tu juga aku cakap,ok jer,,tak banjir pun..sedangkan..umah aku dah naik air...mungkin tuhan masih syg kan aku..mata aku yang ngantuk tiba2 segar..aku tgk air dah mula masuk dari pintu depan..apalagi, gabra lah aku..jantung ni berdegup kencang jer..aku capai extention yang tersadai kat bawah katil..aku tutup sumer suis yang hidup..tarik nafas skejap, aku selamatkan brg2 yang aku rasa berharga..aku letak semuanya ats katil dan meja aku..aku ke dapur..alamak..mcmna nak selamatkan peti ais ni..aku tak mampu angkat!selamatkan rice cooker dululah!penat juga mengangkat barang2 tu keatas..last2 aku blur..aku tak tahu nak selamatkan apa lgi...termenung aku ....
aku capai henset..hurm.aku dail no abah..tiba2 aku menangis..abah yang masih mamai juga terkejut biler aku nangis sambil mengadu umah banjir..mcm2 abah pesan...pastu tepon makplak..ah..mak tak angkat..mesti ngah smayang..aku msg sumer org yang terlintas dalam kepala aku...rasa mcm aku sorang2 kat tgh lautan time tu...aku letak henset dalam poket..keadaan kat luar makin kelam kabut...kakwan tiba2 terjengul depan aku.."ti, alih keter dalam skoloh...situ tinggi.."aku capai kunci kereta yang dah aku simpan..dgn tergopah gapah aku jalan harungi ar depan umah.."kecebur!!!!' aku blur..aku angkat kepala..nampak org lain sumer tinggi2!!!ya Allah...aku jatuh dalam longkang upanya...hehehehe..dalam kegelapan pagi tu, aku betul2 tak ingat yang depan umah aku ada lubang longkang...yah.akhirnya aku merasa juga jatuh dalam longkang...paras air setakat dada aku..tak tahu mcmna nk kuar..nak mintak tolong pun mesti takde yang dengar..however, i manage to get myself out..baru aku tringat,henset dalam poket!cepat2 aku kuarkan..argh...dah basah...sakit jatuh lgkang aku abaikan,aku ke kereta,alihkan ke tempat yg lebih slamat...aku balik ke rumah..amik laptop, beg sijil dan sedikit pkaian,aku simpan di kereta..
hurm..sejuk..yang amat sngt..kaki aku mula kecut terendam air terlalu lama...men ngan aku ni yang mg tak tahn sejuk..mengigil aku hingga mengetap bibir..tiba2 aza datang..menjenguk sambil tersengih..aza tgk peti ais aku dah rendam air..aza membebel..aku keluar cari batubata untuk tinggikan peti ais..aza jugalah yang angkat barg2 dpr yang die rasa berharga.die mengomel lagi..aku ckp 'yati tak tau nak selamtkan apa' ngan muka blur n kosong..
hujan makin lebat..air ula mencapai setinggi lutut..air banjir makin laju masuk kerumah aku..tak tahu mcmna nak halang...hingakan aku rasa kakiku bagai hanyut dalam deras air...sikin dan fara ajak ke skolah...kami berlindung di sana..melihat arus banjir yg deras membasahi rumah kami..huu...sedih..takut..dan sejuk menyelubungi hati ku..berharap air takkan naik lagi..kalau tak..habislah....
hari mula siang..penglhatan semakin jelas..air benar2 laju..kawasanrumah ku umpama sebuah pulau..kami tak dapat keluar kerana paras air terlalu tinggi...aku dudk dsebelah 'saloma' untuk berteduh dari hujan..tiba2 ramlee(pakwe salamo) bersuara "jgn men air banjir ni.bahaya!banyak chemical ni..nanti gatal2 kulit" aku pandang muka ramlee..nak tergelak pun ada..tetiba saloma menjawab "betul tu..lagi air dari fst.kat situ paling banyak pembuangan sisa bhn kimia"aku makin terkedu melihat kedua2nya..."hurm.banjir kali nibesar.kita kena paham ekologi laut nih"kata ramlee..salomahanya mengangguk tanda setuju..aku?aku menahan muka dan gelak dengan payah nya..."yati nk gi kat fara n sikinlah yer..dorang pun sengsorang mcm yati gak.." aku mencari alasan untk angkat kaki...sambil berjalan menuju ke surau..aku tersengih2 memikirkan apala yang saloma ngan ramlee tu mengarut...rasa bagai nak tergelak besar jer.tapi.kenalah cover2...kang ada plak yang kena saman ngan "consultant terhebat" kuikuikuikui...manusia..manusia....
tghari,air agak perlahan..dan mulai surut...rumah aku masih dipenuhi air separas buku lali...aku pulang..untuk mandi..badan aku gatal2 gara2 air kotr yang membasahi aku dari awal pagi itu...aku salin pakaian yg bersih..bile dibelek2.banyak juga luka aku jatuh longkang..dadaku agak lebam,kaki melecet..tangan juga..patutlah sakit..tapi akhirnya aku gelak sorang2..biler tringat aku jatuh longkakng...kuikuikuikui..mmg lawak lah..aku bungkus pakaian,cari air minum dan roti..aku menumpang di surau sekolah bersama sikin.lapar...hurm..kitorag makan nasi yang heri bawa pagi tadi...lepas makan dan smayang..aku dan sikin amik keputusan untuk tido..tapi.kami tak tido pun..baring2...sambil bercerita... macm2 yang kami cerita..tergelak2...habis segala rahsia terbongkar...kuikuikuikui..sedar tak sedar dah petang..jam4,pkcik JKKK datang suwuh kitorang masak bantuan makanan bantuan..hurm..kak ani n kakzan dah bereskan dulu..kami dtg org dah siap makan..seb baik kitaorg dah makan dulu..nasi kerabu heri bawa jauh lebih sedap dari kari dalam tin..hehehehe...aku layan biskut kering..best gak layan mender ni bebanjir reramai...kuikuikui..mmg betul2 suasana mangsa banjir...pkck2 yang tak kenal aku tanya ku ni student ke staf..belum smpat aku menjawab, pkguard sbelah umah tlg jawab..."yer ni studeng"aku hanya mampu tersengih jer..hahaha..studeng pun studeng la...kuikuikuikui
hujan langsung tak berhenti...air dalam rumah mula naik lagi..aku dan sikin wat keputusan tidur kat surau jer..mlm tu kami dat bantuan tikar,ken batik dan selimu..siap rembat selimut dua lagi...bau selimut tu masyAllah..best nyer!!!!!!boleh osak deria bau...hehehehe..tapi dek kerana sejuk yang membeku..aku guna juga untuk tutup kaki...ken batik yg aku bungkus,aku wat tutup badan dan kepala..beralskan tikar plastik,kami rebahkan diri di surau..sepanjang malam aku bolak balik kerana tak dapat tido.terasa ngilu dan sengal tulang2 aku tido dilantai begitu..bukan kerana aku mahu tilam yang empuk atau apa..tapi,mmg aku tak tahan tidur begitu..tulang ku mudah sakit..seluruh badan ku rasa berbisa...namun ku pksakan diri untuk tidur..sejuknyer..tak mampu untuk aku katakan..yang pasti..biru bibirku menahan sejuk..biler aku lihat sikin disebelah.asa cm nak jer aku peluk kuat2 minah ni...tapi,kang terkejut plak...aku tgk budak2 degree yg juga menumpang kat situ..'lenanya dorang ni tido..tak sejukke?'pejam celik,pejam celik,,pakguard skolah masuk ke surau.."allahu akbar allah huakbar..."aku bingkas bangun..menunaikan kewajipan ku...termenung aku dalam telekung..sejuk mula berkurangan biler bertelekung...aku baring diatas sejadah..lalu..aku tertido...
jam tepat 750pg..sikin dah bangun,..aku dgn mata yang bengkak bangun juga..basuh muka..kepala terasa amat berat..bdn ku lenguh2...mungkin kerana jatuh longkang dan tidur di lantai..hujan dah berenti diluar.."ken,nok gi keje ker?"sikin kata nak sambung tido...aku pun.."apa2 hal ken msg la yerk"..balik umah..air bertakung dirumah ku.tapi boleh masuk..bilik air,ada bertakung kat jamban jer.."hurm..boleh mandi.."aku mandi...nak landing tapi tak tau kat mana...katil dah penuh ngan barang...pas mandi,aku masak air,wat air panas..sedapnyer..sesejuk minum kopi panas..layan roti dua buku..ken anta msg "tie, kul 11 sy nok gi opis,suruh ford maghi amik"..aku nak ikut..tapi ford plak takde..last2 kami decide kuar ngan keter masg2 ikut jalan blakang..seb baik boleh lalu...akhirnya sampai la kitorg kat opis lepas singgah makan pagi jap..muka aku?takpayah ckp lah..aku ngan tshirt n slipar jepun dtg kejr..penat..ngantuk..tuhan jer lah yang tahu..aku harungi hari ku ngan kepala yang berpusing2...tapi tetap aku gagahi juga...cewah....hehehehe
petang..balik umah..hurm..dasatnya...bau...lumpur..sampah...mcm2 ada!!!hehehe...aku tak tau nak wat apa...aku msg kakzan..kakzan kata simbah lu air kotor tu...aku wat..tapi air tetap bertakung dalam umah..huhuhu..aku kena angkat tikar getah nih..aku cuba angkat skeping.."alamak..nak tebalik..nak terbaik..."aku gelak sorang2 bila aku tak larat nak angkat tikar getah tu..aku giveup..aku simbah lagi air..sapu2 mana yg patut..nak hilangkan bau..tapi tetap ada..aku mop lantai bilik untuk hampar tikar wat smayang..tapi tetap kotor..akhirnya aku biarkan kering dan aku smayang di surau..heeheheh..tetiba asa mcm anak baik..kuikuikuikui..
pengalaman menghadapi banjir ni betul2 akan aku kenang sampai bila2...nilah first time aku hadapi banjir dalam hidup aku.sorang2 plak tu..sedih..takt..hiba..gabra..kalut...kelakar..sumer ada..
banjir oh banjir....kau mengukir kenangan dalam hidup ku...

No comments: