Pages

Saturday, November 15, 2008

kehilangan org tersayang....


Pernahkah anda merasai bagaiamana kehilangan org yang tersayang? Pernahkan anda menanggung beban menahan rasa sedih dan pilu melihat org yang tersayang pergi buat selama-lamanya....pergi dan tak kembali lagi...sejujurnya..aku tak tahu mcmna perasaan itu..dan sejujurnya aku takut akan saat2 itu....kadang2 aku pernah terfikir, biarla aku yang pergi dulu dari melihat orang aku sayang pergi meninggalkan aku...aku tak rasa aku setabah itu untuk menghadapi ujian yang sebesar itu.....

Hari ni, aku tgk cerita hindi di tv2..ntah apa tajuknya pun aku tak tahu...tapi..aku layan jer..well di awal cerita ia boring..agak membosankan..biasalah..cerita hindi kan banyak nyanyi...dipertengahan cerita, hero utama mati,...meninggalkan si isteri(heroin) dan seorang anak..bersama2 dengan ibu dan bapanya yang amat menyanyangi nya...ap yang menyentuh hati aku is..biler ingatan cinta seorang isteri pada suaminya memuncak dan meluap dengan perasaan rindu yang amat sangat....air matanya akan mengalir tanpa henti..haruman si suami pada setiap helaian baju..itulah yang menjadi pengubat rindu di hati....dipeluk dan dicium baju si suami...terbayang setiap kata2..senyuman dan gelak tawa bile bersama...beratnya menanggung perasaan biler kehilangan insan yang tersayang...apatah lagi sudah berkongsi hidup..berjanji sumpah setia untuk bersama ke akhirnya...tapi...keseorangan di tengah jalan...tak mampu untuk aku bayang kan perasaan sebegitu berat didalam sekeping hati seorang isteri...ada seorang kawan, bagitau aku yang if, isteri yang kematian suami berkahwin lagi...dia takkan berjumpa dengan suaminya yang pertama di akhirat....dia hanya akan berjumpa dengan suaminya yang kemudian...aku terpaku mendengarnya...betul ke mcm tu?ntahlah...ada juga aku pk...kalau itu yang terjadi pada aku...apa aku nak wat?sudah pasti kita nak jumpa suami kita di akhirat...tapi...kalau kawen lain tak bolh jumpa...pastinya dan berkemungkinan besar takkan ada perkahwinan lagi selepas itu..hurm...ntahla....aku pun tak berani nak komen hal ni...
Kalau lelaki..apa agaknya perasaan lelaki yang kehilangan isteri...ada orang bagitau aku yang lelaki lagi mudah mencari pengganti apabila kehilangan isteri..lagilah kalau die tu muda lagi..perasaan lelaki dan wanita pastinya berlaianan kan...hurm..aku tak tahu dan tak berani untuk mengomen tentang perasaan seorang lelaki yang kehilangan org tersayang @ isteri....satu contoh yang aku pernah lihat is arwah datuk aku..selepas pemergian arwah nenek..atuk lbih banyak berdiam...diawalnya,atuk sentiasa di kubur..kalau tak dipanggil balik..atuk dudk kat kubur sampai malam..sayang nya atuk pada nenek..atuk yang mmg pendiam menjadi lebih pendiam..wajahnya...sugul...muram..dan sentiasa termenung...tak sampai setahun...atuk mula sakit...dr. kata sebab he is a heavy smoker..tapi..kami semua tahu..atuk terlalu bersedih kerana pemergian nenek....di situ..aku melihat keagungan cinta seorang lelaki...walaupun atuk dan nenek slalu bertekak tentang hal yang remeh temeh..tapi..biler nenek sakit..atuk sangat risau...cinta orang zaman dulu...tak nampak..tapi sentiasa di rasai....hurm....kagum aku...alfatihah untuk arwah nenek dan atuk.....
Kita tak sentiasa dapat apa yang kita iginkan...tapi..hargailah apa yang telah kita miliki...cinta itu indah bile saling memberi,dan menerima...kita tak perlu sepanjang hari untuk menyatakan sayang dan cinta padanya...tapi..cukuplah jika dalam sehari kita menyatakan sayang dan cintanya kita pada seseorang itu...walaupun hanya sekali sehari...kerana ia lebih bermakna dari takde apa2....hargailah insan yang hadir dalam hidup kita..walau dalam apa rupa sekalipun..kerana setiap kehadiran itu membuat kita lebih matang tentang satu kehidupan dan menghargai erti satu hubungan.....

Anymous....

Thats all..adios(^_^)

No comments: