Pages

Saturday, November 15, 2008

wanita dan kecantikan...


Wanita dan kecantikan…

Wanita dan kecantikan..umpama irama dan lagu..tak boleh dipisahkan…wanita sering dikaitkan dengan kecantikkan…ia mcm middle name untuk setiap wanita…mata yang memandang akan mula menilai kecantikan seseorang wanita itu….pujian atau kutukan takkan penah lepas dari mata yang memandang….tapi..dimana cantiknya wanita itu?pada matanya?pada bibirnya? alisnya? pipinya? atau lenggok tubuhnya? well.. kecantikkan itu subjektif….terpulang kepada setiap individu yang menilai kecantikkan seseorang wanita itu sendiri….pendapat lelaki dan wanita itu sendiri sahaja sudah jauh berbeza….aku sebagai seorang wanita juga kadang2 cukup teruja melihat kecantikkan wanita lain yang ada di depan mata..apatah lagi lelaki yang melihatnya….apa yang menarik pada wanita?

1. Mata…..mata mcmna yang cantik?mata bulat?mata sepet?mata kuyu?atau mata yang juling?heehehe..kadang2 mata yang juling especially juling air ni..comel jugak!!! Juling bukan sebarang juling…juling yang boleh buat org ingat tergulling2!!!(^_^) warna mata juga banyak mempengaruhi nilai kecantikan seseorang itu…ada yang matanya cokelat,ada yang kelabu, ada juga yang hitam pekat…walau apapun warna mata…ia adalah satu anugerah terindah yang dimilki oleh setiap manusia…untuk melihat dan dilihat… cumer..aku tak berapa gemar melihat org yang memakai contact lense yang warnanya terlalu kontra dengan warna kulit muka dan bentuk mata…sekali pandang mcm mata kucing…dua kali pandang..hehehehe..buruk juga kedang2 tu…tapi..pendapat setiap org kan berlainan…mungkin itu gaya tersendiri yang padanya menyerlahkan keindahan matanya..kan?apatah lagi..org kata..dari mata jatuh ke hati….so…berhati2 dengan pandangan mata anda…dulu masa sekolah..aku penah kena tegur dengan sorang ustaz..and cikgu sejarah tentang mata…konon2nya dulu nak jadi pelajar cemerlang..pakar motivasi kata kalau nak bagi ilmu masuk,kena lah pandang mata ckgu..barulah ilmu masuk direct dalam kepala..tapi…bila aku praktikkannya..lain pulak yang aku dapat…hehehe..ustaz dan cikgu tu tegur aku lebih kurang mcm ni ‘hayati, kamu tahu tak,,pandangan mata kamu tu mampu menggegarkan dunia?bahaya tu!’ aku terkulat2 memikirkan apa maksud cikgu tu.. malupun ada juga..yelah..tak pasal2 kena sound mcm tu…..masa tu..aku tak paham lagi…tapi…bila ada member2 lelaki yang tegur..aku mula fikir dan memahami maksud ustaz n cikgu tu..lepas tu..sumpah..aku tak pandang lagi mata ustaz and ckgu tu lama2…hehehehe…tak tahu plak pandangan mata ni bahaya….
2. Bibir…antara bahagian yang sering diperhatikan…ada bibir yang nipis, tebal, separa tebal,kecil atau pun besar..bibir mana yang seksi?bibir mcm angelina jolie?atau mcm kate wislet?atau mcm bibir era fazira?atau mcm bibir itik?hehehehe..apapun bentuk bibir seseorang wanita itu..ia mempunyai daya penariknya sendiri…kalau kita tgk sekarang,untuk mengekalkan kecantikkan bibir…mcm2 produk ada di pasaran..dari yang murah hinggalah ke yang mahal…ada yang suka pakai lipstick yang berwarna terang..ada yang suka warna yang lembut…tak kurang juga yang skin kaler…mcmna nak tahu warna itu sesuai atau tidak dengan kita?mcm2 tips org bagi..appun..yang penting jgnlah terlalu over..nanti jadi mcm badut plak..trend yang paling famous skarang ni is pakai lip gloss…bagi berair and berkilat sket bibir tu…org tgk pun cair,…sejujurnya..aku juga suke pakai lip gloss ni..bagi bibir basah n tak kering…takdelah nampak pucat sangat..lagilah aku ni jenis yang tak reti nak pkai lipstick…pakai lipbalm pandailah..hehehehe…bibir sering dikaitkan dengan gigi…sayangnya kalau senyuman menggoda…kiranya KILLING SMILE..tapi bile tgk gigi…alamak!!!berterabur…so..jagalah gigi anda kerana ia mutiara yang tak dapat di beli atau di kutip di mana2 lautan…cuber tgk gigi2 model…pelakon…cantik tersusun jer…putih lak tu…kadang2 rasa mcm nak jer ada gigi mcm tu..hehehe..tapi nak wat treatment gigi mcm tu jer dah habis sebulan gaji…so?terima kasih jerlah (^_~)…guna jerlah..ubat gigi colgate ke..darlie ke..fresh n white ke…yang penting rajin jaga…rajin gosok…betul tak?
3. last but not least…Lenggok tubuh…lenggok tubuh juga merupakan salah satu item dalam kecantikkan seseorang wanita itu.lenggok tubuh ni tak semestinya kena kurus kering mcm model…atau..kena tinggi lampai mcm ratu…setiap wanita mempunyai lenggok tubuh yang tersendiri…yang mampu membuat lelaki pening bila melihatnya!!bahasa tubuh @ body language banyak memainkan peranan dalam kecantikan seseorang wanita itu…lenggok tubuh yang tak di buat2 sebenarnya lebih seksi dan menarik berbanding lenggok tubuh yang dibuat2 mcm model jalan atas pentas…lenggok tubuh yang bersahaja lebih ringan dan bergaya berbanding pura2 melenggang…tapi…bagi seseengah lelaki..dorang peduli hapa..yang penting boleh cuci mata..hehe….bagi wanita yang bertubuh tinggi dan kurus, bila mereka memakai kasut tumit tinggi, lenggoknya akan nampak lebih seksi berbanding biasa..terutamanya pada mereka yang kakinya lebih panjang dari badan…ideal untuk menjadi seorang peragawati..atau kata lainnya..model!untuk mereka yang bertubuh agak berisi atau gempal..sangatlah tak digalakkan memakai kasut atau sandle tanpa tumit…ini akan menampakkan mereka terlalu berat untuk berjalan dan kurang seksinya…actually, org yang bertubuh gempal atau berisi, akan kelihatan lebih bergaya bila bertumit tinggi…tak perlu pakai yang sampai 3inci..cukuplah sekadar 1.5 atau 2 inci..pasti nampak bergaya biler berjalan..pemilihan kasut atau sandle juga perlu sesuai dengan bentuk kaki…ia akan menyempurnakan kecantikan seseorang wanita itu…
Cewah…aku menulis umpama aku ni ‘bijok benar’ dalam menguruskan kecantikan wanita…takdelah…aku sendiri kadang2 tak pandai nak bergaya..well..mungkin lebih senang dengan konsep ‘simple and bersahaja..tapi…selesa’….kat sini sekadar berkongsi pendapat tentang kecantikkan dan wanita..sebab aku juga sorang wanita….kadang2, bila aku jalan2 kat luar…bertemu dengan wanita2 yang cantik..aku tertanya2..mcmna lah dorang ni jaga muka..jaga body…jaga kulit…mcmna dorang make over muka dorang..mcmna nak pakai lipstick sebenarnya?mcmna nak pakai eye shadow?kat mana nak letak blusher tu?hehehe…dorang tak lemas ke pakai foundation, lekatkan lagi compact powder…huish.. pening aku memikirkannya..tapi..aku enjoy melihat wanita disekeliling ku make over muka masing2…mcm2 gaya dan style yang aku dapat tgk..ada yang cantik..ada yang nampak ayu..ada yang nampak seksi…dan tak kurang juga.ada yang nampak ganas! Apapun gaya dorang make up.. semuanya ada citarasa tersendiri…aku?aku tak reti nak makeup kn diri sendiri…tapi..aku boleh make up kan org…cantik tu..idok ler..tapi…nice la juga..hehehehe..
Wanita dan kecantikkan…terlalu banyak untuk dibicarakan…aku sebagai wanita..percaya..setiap wanita adalah cantik..dan indah…kerana…sebaik2 kejadian, adalah kita…yang bergelar manusia…mungkin,kita tak cantik pada pandangan mata seseorang…tapi,,percayalah…kita cantik pada pandangan mata insan lain…dan yang paling penting,,jgn sesekali kite menjatuhkan keyakinan kita sendiri tentang diri kita..n jangan pulak terlalu perasan atau terlalu over confident..bersedarhana..bersahaja..dan bergembiralah menjadi diri sendiri….(^__^)

So..thats all I think..adios…

No comments: