Pages

Wednesday, July 22, 2009

aku pegawai ke..atau aku ni kuli jer?atau apakah aku sebenarnya??


aku lapor diri kat akuatrop, umt ni sebagai Pegawai Perikanan, G41... jawatan Pengurusan dan Profesional.. malahan aku layak untuk mengesahkan sijil2 untuk mintak kejer ke, wat pinjaman ke n so on.. pengalaman kerja dah nak masuk 3tahun walaupun kontrak..jangan tanya kenapa aku kontrak..sebb aku pun tak tahu kenapa aku masih kekal sebagai kontrak...mungkin..mungkin sebb dah takde kekosongan dalam akuatrop ni untuk serap aku sebagai tetap..kat umt?aku tak tahu..dan tak pernah ambil tahu... dari pegawai yang juga memegang jawatan felo akedemik hinggalah pegawai yg juga bertitle student... aku dah merasai semua peringkat..kejatuhan..pertengahan dan cuba merangkak naik di mata pengarah.. aku dah rasa kena marah bagai nak rak ngan pengarah aku sampai aku menangis 3 hari tiga malam n berat aku turun 4kg dalam seminggu... aku dah rasa kejer samapai 3,4 pagi menguruskan bengkel.. aku dah merasa masuk keje tapi takde kejer yg nak dibuat...dan aku juga dah merasa kerja tanpa henti hingga aku kurus kering... malahan aku dah bekerja dan bergelumang dalam persekitaran kerja yg amat stress!!!!! aku dah merasa bekerja melakukan sesuatu tapi tak pernah dihargai..malahan teruk ditikam dari belakang... mcm2 dah aku rasa... perasaan nak berhenti kerja sentiasa mengetuk pintu hati aku... tapi..kawan2 aku slalu pesan.."kerjalah selagi khidmat diperlukan..." huhuhu..aku juga tahu..sekarang susah nak dapat kerja..apatah lagi nak masuk gomen nih... aku tak pernah terpikir untuk bekerja ngan badan2 swasta...kenapa?hurm..mungkin next post....

aku pegawai..bukan untuk membangga diri..apatah lagi giler pangkat..malahan satu umt tak kenal aku pegawai.. dorg kenal aku sebagai student n budak yg jaga hatcheri.."BUDAK JAGA HATCHERI" ok...n aku sket pun tak kisah tentang tu...malahan penampilan aku juga tak kelihatan seperti pegawai yg lain..jarang benar dapat pakai cantik2...berheal n so on...tapi..tapi hari ni..huhuhu..aku rasa sakit hati...aku betul2 rasa sakit hati...rasa tertekan pun ada..bengang..nak marah... sumer rasa ada dan bercampur baur... mungkin dah terlalu lama aku pendamkan... mungkin...

hari ni aku mintak anak buah aku tolong aku basuh tangki takungan..sejam aku tunggu..batang hidung pun tak nampak... datang zaki(student master) bantu aku mengorek laluan air... sejam kemudian, dtg een dan shanon yg berjanji untuk bantu.. sejam kemudian barulah anak buah kesayangan aku muncul didepan mata..dengan berpakaian serba kemas dan segak... rasa marah dan geram menguasai diri..rasa mcm nak jer aku sound direct kat dorg..tapi..aku nih mmg tak reti nak marah depan2..akhirnya aku hanya mendiamkan diri dan menganggap dorg tak wujud pun depan mata aku..malahan pandang muka dorg pun aku tak boleh... rasa kecewa sangat dengan sikap dorg..kecewa sgt2...

ya..aku akui..aku mmg tak berapa tegas ngan dorg..aku mmg tak marah2 depan dorg..aku juga tak komplain tentang dorg..aku rasa masing2 patut tahu tanggungjawab masing2..kita sama2 makan gaji kan? aku tak suka nak mengarah2 org..cukup sekali aku cakap..paham sendirilah... takkan hari2 nak kena tarik pi hatcheri? takkan hari2 nak mintak dorg check itu ini.. siyus aku tak suka mcm tu..baru aku tahu kenapa abgngah slalu wat kejer sendri2...die pun tak suka mengarah... tapi kadang2 aku begitu perlukan dorg ada kat hatch...tolong apa yg aku tak mampu nak buat sorg... aku penat menjawab soalan org "tie sorg je ker?" "tie takdok anok buoh ko hok nak tulung blakang nih?" "bakpe tie wat kejer sorg?" "tie ni pegawai ke mender?" sakit hati biler memikirkan semua nih...

kadang2 aku harap sgt aku leh marah org depan2..n bukan just marah belakang n pendam rasa.. aku dah cukup garang..muka aku jer org dah cakap SKM..(suram kelam n muram) serius..masam..bekeng (mcm yg haniff slalu ckp kat aku..)..n mcm2 yg negatif... tapi biler marah...aku hanya mampu berdiam...n last2 biler dah tak tahan sgt..mulalah nangis sorg2 sebb tak boleh nak lepaskan kemarahan aku pada org yg patut aku marah...tensen jer kadang2...

siyus..aku bukan giler kuasa..dan aku tak suka nak mengarah2...tapi i should earn some respect from them... but not because i told them to..but because they feel so..huh....

lega rasa dapat luahkan apa yang terpendam...walaupun hati aku masih sakit... bukan dorg tak bagus..tak..dorg bagus...tapi..ada certain2 time..n usually..dorg sgt mengecewakan aku....huhuhuhu... sb dorg tetap..n aku kontrak ker? atau sebb dorg lelaki n aku perempuan? atau sebb aku ni baru 3tahun pengalaman kerja n dorg lebih lama?atau apa?

aku ni pegawai..tapi kerja mcm kuli...sakit rasa hati ni... nak marah2 tak reti...last2 diam diri...makan hati...

6 comments:

StingRay said...

"aku dah cukup garang..muka aku jer org dah cakap SKM..(suram kelam n muram) serius..masam..bekeng"


tapi bila ko senyum manis beb..

MaSHee said...

Sabar..tapi kadang2 memang perlu sound direct! Biar diaorg tahu apa yg kamu rasa. Hati kamu pun x sakit lagi.

Adakalanya perlu gunakan kuasa sementelah kita berkuasa.

Yana Ismail said...

huh..sound je dear..jgn bg depa pijak kepala tau...hihi menghasut plak..kiki

m.k.z.e said...

jangan guna perkataan "mintak tolong"

guna perkataan "arahan"

baru la betul sebagai cara seorang pegawai

cahaya said...

StingRay:muahahaha..tetiber jer tergelak sambil tergolek2 baca komen die..muahahaha

Aku..Dia..Kamu..:kalaulah reti nak sound direct kan...huhuhu..bile kite guna kuasa.. jadi lain terus hubungan "kawan2" ni..tu yg leceh tu...

Princess Liyana:hahaha..sound2..sound dalam hati..depan takleh pijak kepala i sb i lagi tinggi dari depa suma..hahahah

m.k.z.e: dah lebih dari bahasa cantik guna...siap panggil dorg bos lagi..dorg yang wat2 tak paham

Sang Asura said...

kalo awk truskn sikap lemah lembut awk yg gitu, mane2 keje yg awk dpt pn akn trus dibuli jgk..pcayela..