Pages

Wednesday, June 17, 2009

kita Tak pernah Tahu...

(melawan kesepian,siti nurhaliza)
Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Semoga kepergianmu
Tak akan
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti

kita tak pernah tahu kan isi hati org lain....kita tak pernah tahu apa yg org lain sedang fikirkan....apa yang sedang die tanggung....adakah sebab kita taknak amik tahu..atau kita mmg tak tahu... bila aku tgk kat sekeliling aku...aku selalu melihat senyuman..dan mendengar gelak tawa mereka...tapi ntah kenapa..hati kecil ku selalu berkata..."aku tahu kau sedang menyembunyikan sesuatu dalam hati mu..kerana gelak tawamu umpama bukan datang dari hati mu..hanya untuk menutup kesepian yang membelenggu...."kadang2..kata2 ini juga aku tujukan pada diri ku sendiri.....bukan untuk org lain...

kata kakwan..aku pandai baca isi hati org...pandai baca muka org..pandai kenal org...betul ker?mungkin ya...mungkin tidak..atau mungkin ia secara tak disengajakan....tapi sekarang...aku jadi malas nak mengenali mahupun membaca sikap dan sifat org....kerana kadang2 ia memenatkan...kata kakwan lagi..aku bijak menyebunyikan masalah ku..aku pandai menyorok perasaan ku yang sebenar...dan selalu kelihatan "happy go lucky..."betul ker?kalau betul..aku mampu menjadi seorg pelakon yang hebat....tapi..itu kata kakwan...

sebenarnya...kadang2 aku benci pada mulut2 org di sekelilingku yang kadang2 tu cakap tak pernah nak tapis2....tak pernah nak pk dulu sebelum berkata2...ya...aku benci dan aku meluat!! kadang2 ingin saja aku sumbat ngan kasut aku ni.....walaupun kadang2 kata2 sinis itu bukan untuk aku...tapi untuk aku yg mengetahui isi hati mereka...aku marah!!benar aku marah!!! aku begitu marah sehingga aku menyumpah mereka didalam hati ku...kerana tak pernah nak pk apa yang org lain rasa....dan aku tahu..aku juga turut dijadikan subjek si mulut2 laser tak berinsuran...tanpa memikirkan apa yang telah aku atau mereka lalui...sedang lalui..mahupun telah lalui..mulut2 tak berinsuran ni selamber ayam kampung dorg jer mengutuk mahupun memerli tanpa berpikir dulu....

kadang2 aku benci pada pandangan sinis mereka pada aku mahupun pada insan lain yang rapat dan dekat ngan aku...benar!!aku benci....aku begitu benci akan pandangan begitu hinggakan aku tak mampu dan tak mahu memandang wajah mereka...kenapa?kenapa perlu memandang begitu sinis?terlalu muliakah dorg?terlalu tinggi kah kedudukan dorang?tak tahukah pandangan sinis mereka itu terlalu pedih untuk diterima...terlalu sakit untuk dibalas...bukan dorg jer yang ada mata....

kadang2 aku benci pad amereka yang hipokrit di sekeliling ku...aku penat bergaul dan melihat sikap hipokrit mereka...ya..kadang2 aku juga hipokrit..dan kadang2 aku benci pada diri aku sendiri kerana brsikap hipokrit...kerna dulu aku tak pernah begitu....namun kerana mereka yg hipokrit aku juga jadi sama hipokrit....salah aku kah?

kita tak pernah tahu apa yang org lain sedang lalui...atau telah lalui...tapi kita mampu untuk tak melampaui batas satu gurauan....aku salute pada sorg insan...yang bergelar wanita yg aku kenal rapat masa mula2 masuk kejer dulu....aku pernah menjadi tempat luahan isi hatinya....dan dengan setia aku mendengar dan cuba menenangkannya...die kelihatan begitu lemah...fragile....tapi hatinya...walaupun dilukai...sedang terluka....die masih mampu tersenyum..bergelak ketawa..malahan menghiburkan org lain....aku tahu die sedang cuba melawan kesepiannya..dan sesungguhnya aku doakan moga die berjaya....tapi..aku benci pada mereka yg selalu cakap lepas pada die..aku marah...kerana aku tahu betapa beratnya menyembunyikan sepi di hati..pedih di hati...apatah lagi menahan air mata dari gugur ke bumi..... begitu juga dengan sorg lagi sahabatku....ujian buatnya juga hebat... die perlu kuat...die perlu tabah..dan die perlu berani menanggung segala risiko....die tumpang gembira kegembiraan org lain...tapi die sembunyikan kekecewaannya di hati....kadang2 aku takut..takut andai aku tersalah cakap dengannya...yang mampu aku lakukan..hanya menjadi pendengar setia untuk die meluahkan segala isi hatinya....dan aku benar2 marah bile ada yang memerli dirinya..rasa bagai nak tampar jer mulut tu biar hancur....sebab kita tak pernah tahu apa yang ada dalam hatinya...sedih kah die...hibakah die...gembirakah die?kita tak pernah tahu....dan belajar lah untuk mengambil tahu dengan memberi sedikit hormat pada perasaan setiap insan....kerana kita tak pernah tahu apa yang tersembunyi di hati kecil setiap insan.... jangan hanya memikirkan kebahagian diri sendiri..dengan melukai hati org lain.....kita bukan hidup sorg di dunia nih...

kadang2..aku tak percaya jer..yang aku masih di sini..masih berdiri...setelah apa yang telah aku lalui selama ini....
kadang2 aku umpama tak percay adengan apa yang telah aku lalui...apa telah aku alami...apa yang telah terjadi....semuanya berlaku terlalu pantas dan berada di luar kawalan ku....tangis ku...hiba ku....sedih ku...mampu aku sembunyikan dengan senyuman di bibir....dan aku masih di sini...masih berdiri...walau langkah ku kadang2 terhenti....mengenang apa yg telah aku lalui..merasai apa yang sedang aku lalui...dan cuba berfikir ap ayang bakal aku lalui....tapi..aku masih disini...dan aku tak pernah tahu untuk berapa lama....dan aku akan aku akan cuba hadapi semuanya...walaupun sendiri....

"kebahagian yang sebenar bukanlah dari senyuman yang terukir...
bukan juga dari gelak hilai tawa mu..
bukan juga dari tutur kata semanis madu...
kebahagian itu adalah bila hati merasa tenang walaupun berada dalam kesedihan...
jiwa merasa lapang walaupun dalam kesesakan...
diri merasa indah walaupun keseorangan....
kebahagian yang pura2...adalah kesengsaraan yang amat berat....."
-cahaya-


4 comments:

Princess Liyana said...

btol tu..kita tak tahu hati org..apa yg mereka fikir..so, bhati2la kan deaR?

cahaya said...

Princess Liyana:waduh..waduh..betul tu buk...dah sarung cincin lom ni?

inas said...

tiada yg sempurna melainkan Allah. sama-sama lah kite bermohon pdNYA agar kite tak terlps rahmatNYA. Allah Maha Besar, Dia lah yg memegang hati-hati manusia..

p/s: maaf menyampok ;p

cahaya said...

inas:amin..semoga semuanya dalam rahmat dan lindunganNya...terimakasih(^_^)