Pages

Saturday, April 24, 2010

dalam kesibukan..terselit sejarah silam...

malam itu..memandu tanpa perasaan..kelajuan kereta langsung tidak dihiraukan..suasana bising dalam kereta tenggelam dalam pendengaran ku yang tajam.... jalan yang agak sibuk dengan kenderaan tidak aku hiraukan.... menyelit dari sebuah kereta ke sebuah kereta...yang aku tahu..aku benar2 ingin cepat sampai ke rumah... tangan dan kaki ku menggeletar tak terkata....jantungku bagaikan ingin meletup..."dupdap..dupdap..." laju denyutannya.hingga badan ku berpeluh2...tak terasa dinginnya aircond kereta yang di pandu.... sudah beberapa kali aku cuba mengatur nafas ku agar kembali tenang dan tidak sekalut itu... namun aku tak mampu.... kepala ku benar2 melayang...kelajuan mencapai 130km/j.... suara mak yang dari tadi ajak berbual tidak lagi kedengaran apabila tiada satu pun pertanyaannya aku jawab dan endahkan..suara een juga tenggelam dalam kelajuan kereta yang ku pandu.... sampai sahaja di umah aku terus merebahkan kepala ku... menutup mata....serapat yang mungkin..cuba meghilangkan apa yang bermain di fikiran.... argh!!!!wajah itu..tak mampu untuk aku lupakan dan hapuskan...!!!tau2..air mata ku mengalir....tanpa aku pinta...hangat terasa...ntah untuk apa..... tapi aku biarkan ia terus mengalir.....jantungku masih berdebar2.... sedaya upaya ku cuba menghapuskan apa yang baru aku nampak.....
abg call... sedaya upaya ku cuba menyembunyikan kekalutan jiwa.... namun tingkah ku dapat dia baca.... tak semena2 dia bertanya..."syg apa khabar?..." tak pernah2 itu yang ditanya nya...sedangkan sela setengah jam yg lalu dia menalifonku..jawab ku gugup.."baik...." soalan seterusnya di tanya... walau sudah cuba aku sembunyikannya..namun... tak berjaya... akhirnya suara ku yg sebak kedengaran...air mata ku mengalir makin laju.... "dahlah..jangan di kenang2..benda dah lama lepas kan.... untuk apa diingat lagi...kan syg juga yg sakit hati... sudah2 lah tu... lupakan jer...sampai bila nak menyiksa diri sendiri....." air mata masih tak dapat nak di hentikan...rasa ingin sekali aku menangis teresak2.... tak tahu kenapa tapi hati ku rasa amat pedih.... sangat2 pedih..... apa yang ku pandang hanya beberapa saat cuma...
sekilas pandang...jantungku merasa terhenti....---------dupdap..dupdap.... tiba2 senyumku hilang....hanya sekilas pandang aku terlihat wajah itu.... melihat insan lain disampingnya...."arg...aku tersalah org mungkin...." hati masih tak keruan..ku berpaling lagi..."ya Allah....betul itu die...mmg die!!!!" disampingnya seorg wanita.... aku tak pasti siapa.... tapi yang aku tahu,..hati ku berdebar2...dan terasa pedih...kenapa nih...."ya Alah..tabahkan hati ku..."..... begini rupanya rasa bila bertembung dengan sejarah lalu dalam sebuah kesibukkan....nafas terasa bagai berhenti untuk sketika.....die dan aku berlalu pergi...meninggalkan sejenak saat sejarah lalu terimbau untuk beberapa saat cuma.... akhirnya aku mengerti....bahawa sebuah sejarah...tetap akan tinggal sejarah.... boleh dilupakan...tapi takkan terhapus.... bila ia bangkit dari kotak kenangan pelbagai rasa akan memeluk segenap ruang hati....samada senyuman yg terukir atau bayaran air mata yang perlu dijelaskan..... huuuu......keluhan berat yang tertanam dalam dada... akhirnya mampu aku lepaskan... tak ku sangka.... ia mengambil masa hampir setahun untuk aku dan die bersua muka kembali.... walaupun secara tidak disengajakan.... dan sangat2 menyakitkan untuk aku... tak sangka... die mampu melupakannya.... dan aku masih dihantuinya.... walau apapun yg tertakdir untuk ku...die telah menemui takdirnya...... dan dipamerkan pada ku dalam sela waktu yang tak disangka2..... maha besar kuasa Mu tuhan... memberi aku petunjuk dan ingatan untuk terus melupakannya...dan mula belajar bahawa hidup tak terhenti di situ.....
dalam kesibukan dan keramaian manusia....di situ aku bertemu dengannya...dalam keadaan yang benar2 aku tak jangka.... imbauan lalu datang menghantui.... cuba aku lupakan sedaya upaya...agar hati ku tak mula berdendam kembali.... takut aku...andai hati mula menyumpah nya....andai jiwa tak rela melihatnya bahagia.... ya Allah...tak mahu aku jadi manusia bagitu... moga di tabahkan hati ku.... moga dikuatkan jiwa ku..moga di tetapkan iman ku..... biarlah ia tinggal sebagai sebuah kenangan lalu........................
-----------------------------.......................................

No comments: