Pages

Friday, February 27, 2009

hAnyA tUhan Yg Tahu

salam blog kesayangan ku...

dah baper hari aku tak online...aku sendiri dah luper..sepanjang minggu lepas, kejer aku bertambah2 macm ujan lebat time banjir hari tu...penat bahu aku memikul segala beban...penat muka aku menyembunyi kan segala resah dn pilu...

hari rabu yg lepas, ikan aku mati lagi...kali ni juga induk dari tangki yang sama..simptom2 kematian juga sama...heri, pegawai sains bhgn penyakit ikan menjejakkan kakidi ekat hatcheri aku..hurm..ikan ni dah nazak...akhirnya aku serahkan ikan tu pada heri...dari blaus pink yg aku pakai, aku tukar tshirt lagi..sepanjang du aminggu ni, mmg aku sentiasa berstshirt..tak mcm peg langsung..huhuhuhu...daribedah siasat yg dijalankan, serangan parasit kali ni mmg teruk..siap ada bakteria dan kutu insang...huhuhu..patutlah nazak...aku blur..then decide ken jumpa prof..kena bagitau die..this a the second time aku jumpa prof sb ikan skait nih.cuma kali ni bersama heri...prof cool sikit..mungkin sb"anak" die yg terang kot..huhuhu..backup yg sgt kuat:P prof bagi aku a few solution...aku lega...

petang tu, jam 550 petang...aku baru jer nak menjejakkan kaki aku kat dala opis..baru jer nak on kmputer untuk wat repot asal ikan ni sb sok ada meeting...kang kena tembak kalautakde report...tetiber...tepon opis akuberbunyi..
aku:helo..
pemanggil:helo tie..g hatcheri cepat.prof gi hatcheri tu...
aku:hah?ok..ok...

ceh..tiap kali aku masuk opis jer, prof datang hatchri..pastu cakap aku tak duduk hatcheri..aku asa aku nih dah gelap cam negro s bertapak dan bertapa kat hatcheri...kali ni di adatang ngan wahidah..aku lega...seperti biasa, die membebel lu puas2..tapi di etak marah..wlaupun die marah, aku tetap bersabar dan menjawab biler die dah berenti marah..membel diri itu perlu wlaupun kdg2 tampak sia2..huhuhhu..satu hatcheri die pusing...die tegur itu ni..die tgk keadaan ikan...apa saj ayang die tanya, aku jawab dengan penuh yakin tapi agak gugup...biler die tanya tntang sistem..aku terangkan sebaik mungkin..tapi die tak paham..ahirnya die tepn zulkarami; technician akuatrop...tapi mamat tu bukan tau pun sistem kat sini..akhirnya aku jga yg menerangkan balik kat die..sampai die btl2 paham...

die pusing lagi hatcheri tu...cuba mencari silap aku...itu yang aku rasa..mungkin bukan itu niat die..mungkin die mahu aku sedar diman silap aku ...mngkin begitu..aku cuba berfikiran positif...

die kata aku tak jaga htcheri ni..tak tgk ikan betul2...
aku cakap aku jaga...ari2 datg..lepas punch kad ters dtg sini..sampai mlam pun aku dtg sini...(siap aku istifar msa tu..lalu die terdiam...)

die kata aku over feeding bagi ikan makan...
aku cakap aku bagi makan dan aku tunggu ikan tu habis maka, so aku akan buang lebuhan pelet yg ikan tak makan....

die kata aku tak jaga water quality ikan...
aku kata aku dah wat analisis air...n kandunagn NH3.NH2,n so on..rendah..lgipun ni air pusingan..n setiap 2minggu air di tukar...

die kata aku campur ikan baru dgn ikan lama..
aku cakap aku dah quarantine mcm yg die ajar...

die kata masa imran jaga, takde pun ikan sakit...
aku membela diri..aku cakap ada...malahan lebih teruk dari ini...

die kata hatcheri bersepah tak macam imran jaga..
aku minta maaf dgn die..aku kata.."maaf prof, host air ni untuk saya pam air keluar ari tangki, sb saya nak elakkan air berladung kat dalam hatcheri..."akhirnya die diam...

mcm2die kata...aku cuba bertahan...cuba untuk mempertahankan diri...dan aku hormati setiap teguran die walaupun kadang2 pedas dan menghiris....

akhirnya die kol dr.fendi (pakar bakteria)..dr.fendi amik sample dari ikan yg sakit yg aku dah asingkan...time tu..prof mcm amaze tgk aku pegang induk kelah slumber jerk..hehehe..tapi die tetap menyalahkan aku..uhuhuhu..terima jer lah...

prof balik jer..tinggal aku sengsorng kat hatcheri...lepas setel sumer2,aku terus masuk keter...jam menunjukkan jam 7..henset aku berbunyi..."die" kol...apalagi..aku menangis lah kat die cam budak kecik..sedih tak terkira time tu...rasanya dalam 15minit gak aku menangis sampai teresak2..ntah kenapa..rasa penat dgn semua nih..dan aku lepaskan dgn air mata...ngah2 nangis tu, kakzan n wahidah dtg...hehehe..wat malu jerk....kireya sekarang..doranglah tempat aku mengadu..tempat aku nak luah segala2nya....dorang tahu aku kejer mcmna...huhuhuhu..rasa ega bila kita ada tempat mengadu tao....thanks kakzan..thanks wahidah...huhuhuhu..cedih..cedih...

kini hidup aku mmg kat hatcheri jer.lantaklah ap org nak kata..walaupun ada makhluk Allah ni yg tak senag tgk org senang dok cucuk2 prof n kata aku nih tak wat kejer..yg kutuk aku mcm2 pun...lantaklah.hidup ni ada hukum karma nya...dan satu jer aku pinta dari Allah...moga die mendapat balasan yg lebih berat dari apa yg die kata aku....die buat aku menangis..satu hari nanti, die akan menangis lebih teruk dari aku....

so.itulah cerita aku sepanjang aku silent nih...huhuhuhu

5 comments:

Yana Ismail said...

alaahai..sbr ek?hm..ada hikmahnye tu

Sang Asura said...

Cahaya: Anda meletakkan diri anda dlm kdaan silent mode..saba yek..kdg2 saba kite yg akn mngubat duke kite sdiri...

Anonymous said...

Salam..Sabar la ye..itu la dugaan dalam bekerja nie..mcm2 org n ragam..yg penting "NIAT" kita..kena ikhlas n jangan harapkan balasan..Lantak la org lain nak kata ape..Cahaya tau ape yang Cahaya buatkan..Pasal penyakit tue sabar banyak2..biasa la jaga benda "hidup" nie..sedangkan manusia pun ada ajalnya.."Sesuatu yang bermula pasti akan berakhir.."..Ada apa2 jangan malu nak bertanya..take care n semoga happy selalu :)

Afrezal Karim said...

banyakkan bersabar always remember dalam setiap kesusahan ada kesenangan.

cahaya said...

princess liyana:mekacih..huhuhuhu

sang asura:huhuhu..silent mode..betul..betul..betul...

anonymous:terimakasih....insyaAllah..kalau ada pape nak tanya nnt saya tya lah...wat masa nih leh handle lagi..kot....

riezal:harap2 pun begtu....tq