Pages

Wednesday, February 10, 2010

surat Cinta BerdarAh 2!! apa yg die nak???

cerita surat Cinta berdarah 1 belum lagi hilang bahangnya....kini aku sudah punya surat cinta berdarah 2...yang begitu membuat aku rasa menyampah...dan ingin sekali rasa tangan ini menampar wajahnya yang penuh kepura2an itu.....
terasa bagai ingin ku patah2kan jari jemarinya yang begitu laju mengomen dan menterjemah diriku sesuka hatinya!!!!
aku tak meminta izin sesiapa untuk aku menulis disini..malahan aku tak memerlukan die untuk menghakimi diri aku..sejauh mana hati ku..pekong atau rahsia yang ingin aku luahkan disini.....
hati ku semakin sakit dan dihenyak rasa marah..... melihat dirinya dari jauh membuatkan aku begitu ingin sekali menolaknya jatuh...... moga tuhan melindungi aku dan dijauhkan dari amarah ini.....
benar aku tak faham kenapa die begitu sibuk menjaga tepi kain ku!!!dalam banyak2 blog yg tertera disini..kenapa yang aku plak die sibuk2 baca dan komen serta menghakimi diriku!!!! sikapnya membuat aku menyampah dan meluat dengan manusia yang bernama NOORZULIANA ini!!!!!
apa yang die dengki sanagt sebenarnya???? aku tak pernah kacau mahupun usik kisah hidupnya apatah lagi yang berlaku atas dirinya..aku taknak tahu dan tak ingin tahu...tapi kenapa perlu die mencabar aku sejauh ini???? huh!!!! apa yang tak cukup pada dirinya hingga perlu die mengganggu gugat kebebasanku untuk bersuara dan menulis????
duhai bloggers..kalau anda di tempat saya....apa yang akan anda lakukan??? adakah kita menulis disini untuk menagih simpati??? atau perlu dikasihani?itukah tujuan kita menulis di sini??? aku benar2 tak faham....
~surat cinta berdarah2~
DISEBALIK CAHAYA... TERUNGKAI SERIBU RAHSIA(ANTARA MENCARI KESEMPURNAAN DAN KESEMPURNAAN YANG TAK PERLU DICARI)
Allah telah menegaskan di dalam Surah At-Tin "Sesungguhnya Kami telahmenciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapansesuai dengan keadaannya). Kemudian(jika ia panjang umur sehingga tua ataumenyalahgunakan kelengkapan itu),Kami kembalikan dia ke serendah-rendahperingkat orang-orang yang rendah,Kecuali orang-orang yang beriman danberamal soleh."
Jelas manusia itu dilahirkan kesempurnaan melainkan golongan Jabariah yangberideologikan betta akan terus mencari kesempurnaan yang implan (yanghanya membiarkan diri menjadi hamba kegelapan dan kesamaran) biarpunkesempurnaan umat Muhammad ini begitu tinggi disisi ALLAH.
Setiap manusia sebenarnya sempurna di sisi ALLAH tetapi tidak sempurnaberbanding dengan Maha Pencipta-Nya.
Beruntungnya manusia yang di uji ALLAH dengan pelbagai dugaan (walaupunkasih dan sayangnya di ambil sementara)... namun ALLAH membalasnya denganlimpahan kasih sayang yang berpanjangan berkat kesabaran dan tawakalkepada-Nya). Itu JANJI ALLAH. "Innal Haq Alal Haq'
Namun saya ingin berpesan kepada sahabat-sahabat terutamanya diri sayasendiri agar merenung perkara-perkara dibawah.
Indah kata-kata tidak bermakna indahnya kalbu dihati.
Apabila betta mengusai diri, sukar untuk membezakan diantara ‘batil dankebenaran’ bak kata pujangga melayu ‘hanya jauhari yang mengenal manikam’
Kadangkala kita muyskil tentang diri kita sendiri. Ironinya selembut suteraharuman syurga.. rupanya masih ada sesisip racun dikalbu kita. Dengan ertikata lain disebalik menifestasi cahaya masih wujud kesuraman dek tersadungdi lelangit betta.
Sayang sekali... Cahaya yang sepatutnya memberikan sinar menjadi bahangapi yang hangat lagi membakar.
Apabila Betta sudah mengusai diri sehingga lupa apa yang perludilaksanakan dan apa yang perlu dijauhi.
Seharusnya kita sedar. Meluahkan rasa kecewa dan mengharapkan insan “ataspagar” menghulur simpati kata-kata biarpun tidak mengetahui arakian ceritadan mengetahui dalil-dalil akhirnya menjurus kita terarah tanpa sedarmenjadi kepada golongan fasik dan munafik.
Dan seharusnya... media sesawang diadaptasikan dengan faedah dankesejateraan bukannya menjadi bahan untuk melukakan hati, memandikanfitnah serta merungkai rahsia yang akhirnya menjadi pekong pada dirisendiri.
Kita harus beringat orang diluar sana kadangkada tersenyum sinis, bertepuktangan dan menari gendang melihat episod kecelaruan minda sesama kita.Namun tanpa kita sedari, kita telah merungkai pekong sendiri dan melukakanjiwa orang lain sama ada dengan niat atau sebaliknya.
Hakikat kabenaran, bukan tujuan untuk menyerlahkan kesempurnaan diri untuk tontonan insan lain tetapi "kerana sayang" kepada sahabat seperti anda yang passion mencari lebihan kesempurnaan dan kasih sayang sedangkankesempuranaan dan kasih sayang itu sudah ada didepan mata anda.
"Janganlah kita menjadi manusia yang kuman seberang nan ternampak"sedangkan ada yang masih sayang didepan anda dibiarkan tanpa rasa.
Untuk tatapan Cik Nurul (Cahaya) Hayati (Kehidupan yang Fana). Pasti andamasih ingat "Selendang yang saya hulurkan sebelum ini anda balas denganhunusan keris yang berbisa". Ini kenyataan dan hakikat bukan rekaan untukmengaibkan. Sedangkan apa yang saya pinta hanya sekumit tugasan namuntindakan anda berkokok riuh sekampung mendambakan diri anda "sepalitkehitaman" yang pada saya cuba "memutihkan prasangka" tersebut namun sayatidak tahu apa yang orang lain fikir tentang kredibiliti anda.
Saya berpesan kepada saya, anda dan mukminin mukminat. Memang tujuankehidupan kita ini mencari kesempurnaan di sisi ALLAH. Namun apabila sudahada kesempurnaan usahlah dicari untuk menambahkan kegelapan diri.Tidak sedetik di dalam diri untuk menyatakan kesempuranaan diri berbanding orang lain tetapi untuk insan seperti saya yang 'diawalkan hukum karma'dan 'dipulangkan semula dengan kasih sayang'.
Saya menginginkan kehidupan anda semua lebih baik dari kehidupan saya. Kerana senang untuk berkata tentang kehidupan saya tetapi sukar untuk anda melaluinya. Jadi amatlah beruntungnya diri anda dan usah disuramkan kerana kealpaan betta.Sekian
Wassalam
Renung-renungkan.. Selamat Beramal--
Noor Zuliana Mohd NorSc.OfficerInstitute of Tropical Aquaculture,UMTTEL : 09-6683628 FAX : 09-6683390
sesungguhnya aku insan biasa....yang kesabaran ku punya hadnya......kalau kesabaran ini yang ingin dicabar...jangan meyesal kalau lima jari ku melekat di wajahnya...... sesungguhnya tangan ku menggigil menahan amarah.....

No comments: