Pages

Tuesday, May 4, 2010

al-fatihah


salam semua bloggers..

pagi ini seperti biasa saya ke tempat kerja...selapas melalui simpang di hadapan rumah, saya lihat rumah di hujung simpang penuh dengan manusia dan kenderaan..dalam hati tertanya2..ada kenduri ke? sambil menunggu untuk ke seberang..saya lihat sekumpulan lelaki sedang mengusung sesuatu... "keranda"!!! jantung saya bagai terhenti seketika....


innalillah........


ada yang meninggal rupanya..hampir 2tahun saya tinggal di perumahan itu, saya tak sempat pun untuk kenali siapalah gerangannya si mati..walaupun saban hari saya melalui jalan di hadapan rumahnya... dekat..tapi jauh...huuu...


bila melihat keranda itu diusung masuk ke rumahnya... hati sya tetiba berdebar2..dan tiba2 pelbagai persoalan muncul dalam kepala saya ni...mcmna la kalau saya yg akan dimandikan..di kafankan..dan diketakkan dalam keranda tu... di sumbat ke liang lahad yang dalam dan sempit...di timbus dengan sebeban tanah...di pijak2...dikambus...kemudian di talkinkan... Ya Allah...tiba2 mengalir air mata ini tanpa di pinta... ajal..maut... datang tanpa di jemput..pergi tak boleh di tangguh...


kereta meluncur perlahan..terlalu banyak perkara tiba2 bermain di fikiran... kalau tiba2 saya mati..ya Allah... cukup kah amalan selama ini?atau lebih berat dosa dari amalan baik... tiba2 terasa berat degupan jantung saya kali ini... sakit kah mati??? pasti sakit kan? tak seringan mati yg digambarkan dalam drama2 di tv... sedang kekasih Allah, Nabi Muhammad swt sendiri merasai sakitnya mati walaupun itulah cara yang paling lembut malaikat maut mencabut nyawa baginda..apatah lagi aku manusia biasa yg banyak jahil dan dosanya dari pahala... astarfirullahaladzim...


suasana pagi yang saya lalui hari ini..tiba2 menyentap segenap ketenangan saya... menyedari umur tak kekal panjang..hidup tak kekal bernyawa..masa yg semakin suntuk..dan dunia yang semakin tua....


apapun, moga kita semua dalam limpah rahmatNya...senantiasa berada dibawah pengampunanNya...


............................................................................................

4 comments:

Unknown said...

Semoga kita sentiasa zikrumaut
(mengingati mati)..

sahromnasrudin said...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...;-)

Pena Agenoz BERBISIK... said...

Salam Ukhwah & Salam 1 Malaysia

Innalillahi... Semoga kita semua saling mengingati bahawa dunia ini hanya sementara.. Bertaubatlah sebelum Malaikat Izrail memanggil2 kita. Al-Fatihah kpd muslimin muslimat yang telah meninggal dunia

Wassalam
Sayonara...

cahaya said...

semoga kita semua dilindungi dan di rahmatiNya...
amin..
berdoalah untuk yang terbaik,,,
hari ini.esok dan seterusnya....