Pages

Sunday, June 24, 2012

sekilas pandang....

assalamualakum wbt...

tadi hampir2 air mata ku jatuh mengalir membasahi pipi.....tapi..aku cuba tahan supaya tidak terlalu emosi...apatah lagi di hadapan khalayak ramai ketika itu...
hingar bingar di sekeliling ku tidak mampu menghalang rasa emosi yang begitu tersentuh dengan apa yang terjadi didepan mataku......
mungkin ia hanya pandangan biasa bagi sesetengah org...dan mungkin juga ia takkan pernah menarik perhatian bagi kamu...kamu dan kamu....tak siapa tahu kan....
tapi....
ia menarik perhatian dan pandangan ku..malah ia menyentuh segenap hati ku........

sedang aku asyik menunggu abg mengambil order di kaunter m'd, aku mencari meja yang memandang ke luar tingkap....saje...nak tgk pandangan luar..... dan tika itu berlalu lah sebuah keluarga yang punya tiga org anak lelaki yang mungkin dalam lingkungan 6 tahun, 5 tahun dan 3 tahun..berlari2 anak menuju ke meja yang betul2 berada di depan pandangan ku.... kemudian, dtg seorg wanita yang dalam lingkungan 30 an..yang sudah pasti ibu kepada anak2 itu.... dibelakangnya, diikuti seorang wanita tua yang begitu uzur dan agak kurang terurus....hanya berbaju kurung hijau, berserkup anak tudung putih lusuh dan berselipar jepun.... wanita muda tadi menarik kerusi dihadapannya,lantas duduk...mungkin tidak perasan...ibu tua itu berada di belakangnya dan kaki ibu tua tadi tersadung di kaki kerusi itu...aku lihat ibu tua itu mencapai kerusi disebelahnya...sebelum terjatuh melanggar dinding kaca didepannya....tersentap sekejap aku.... 

wanita tadi langsung tidak memandang ibu tua yang jarak sebuah kerusi sahaja di sebelahnya....matanya hanya liar memandang sekeliling sambil melihat anak2nya berlari ke bilik permainan di sebelah ku.... aku lihat ibu tua itu terkebil2.....hanya memandang kosong....namun ntah kenapa begitu menyentuh hati ku.... bila abg dtg dengan dulang berisi makanan, lantas aku bertanya pada abg...

"abg..apalah yg makcik tu nak makan erk kat m'd nih....??"
abg kata...
"laaa...makcik tu nak rasa berger kot syg...skali skala mkn western...."
abg cuba berseloroh dengan ku...namun jawapan abg langsung tidak meringankan persoalan yang membebani fikiran ku....

selang beberapa minit, seorang lelaki datang dengan dulang yang berisi penuh makanan....3 kotak burger, sepinggan ayam dan kotak2 kentang serta beberapa cawan air..... ibu tua tadi terkebil2 melihat apa yang dibawa lelaki tadi..... aku lihat anak2 lelakinya berlari2 mencapai makanan yang tersedia didepan mata.... satu persatu makanan di angkat dari dulang tadi...namun tidak ada satu pun yang terhulur pada ibu tua tadi.... dan kemudian, ibu tua tadi cuba mencapai sekotak kentang goreng dengan tangan tuanya yg agak menggigil...
tapi.....
tangan si wanita datang menepis.... kentang yang terisi penuh di kosongkan lebih dari separuh.....diletakkan ke dalam pinggan ayam didepannya.... di hati ku terasa sedikit lega....
"owh...ibu tua ini makan ayam......"
tapi...............
sangkaan ku salah sama sekali... ayam tadi menjadi hidangan wanita itu..... kotak yang terisi kentang yang tak sampai separuh diberikan pada ibu tua tadi.....aku tak tahu kenapa aku masih lagi tidak mahu mengallihkan pandangan ku dari ibu tua itu....walau jelingan dari wanita disebelahnya mengenai ku....
aku lihat air juga tidak dihulurkan langsung pada ibu tua itu.... terkulat2 ibu tua itu makan apa yg terhidang untuknya.....tapi..mungkin isi nya terlalu sedikit.... belum kenyang lagi sudah habis isinya.... di terbalik2 kan kotak kentang didepannya....berharapkah die supaya ada lagi isi kentang didalamnya?????
ya tUhan ku...
air mata ku benar2 bergenang ketika itu...terasa menggigil tangan ku untuk menyuap apa yang ada didepanku....terasa sedih sangat2..... ntah kenapa.....
rasa mcm nak ambil ibu tua tu dan belanja dia makan banyak2.... lebih dari apa yang anak2 die makan.... 
abg menegur ku untuk tidak lagi memandang ke arah ibu tua itu bila melihat air mata aku sudah bergenang begitu....
terasa tersentuh sgt2 hati ku.....ntah kenapa wajah ibu tua itu membuatkan aku begitu sedih....pandangannya.....membuatkan aku rasa seperti ingin menangis.....

ya...mungkin aku tidak memahami situasi keluarga itu....mungkin juga aku tak mengetahui keadaan kuarga itu....namun................
aku juga seorang anak..... aku juga punya seorang ibu......
tak pernah terlintas dikepala ku untuk berbuat begitu .....melayan seorang ibu begitu..... ibu tua pula tue..... tidak sedikit pun die memandang ibu tua itu..... ia terlalu kejam untukku.....

tidakkah die terfikir...yang suatu hari nanti...die juga akan tua.....dan melalui saa2 tuanya.... apa perasaan die kalau anak2nya yang ditatang penuh kasih sayang melayan die seperti mana die melayan ibu tua itu....tidakkah sakit hatinya??? tidakkah luka hatinya....??? tidakkah terguris jiwanya????? .......

aku berharap...aku tidak menjadi anak yang sebegitu...kalaupun ibu tua itu ibu mertuanya....layakkah die untuk dilayan begitu.......???? aku juga tidak berharap yg aku akan menjadi menantu yang begitu....... tidak kira siapapun ibu tua itu..... janganlah Kau jadikan aku seorang yang tidak berhati perut begitu Tuhan ku...... 

benar aku sedih melihat cara ibu tua itu di layan..... tiba2 terkenangkan emak dan abah dirumah..... berdoa didalam hati memohon agar aku tidak menjadi sekejam itu..... tak mampu aku menahan rasa sedih melihat ibu tua dilayan sebegitu...... 

hurm...tak tahulah nak kata apa lgi....terasa mcm menonton drama di depan mata....namun ia suatu realiti yang terjadi sebenar2nya dihadapanku sendiri.........



No comments: